Eneas har installert fjernavleste timesmålere hos alle abonnenter. Verdiene samles inn og kontrolleres fortløpende.
Kopiere linkEneas sluttbrukere FAQ
Eneas leverer og drifter komplett nettløsning skreddersydd for næringsbygg med flere leietakere.
Må jeg bruke KIDnr på innbetalingen til Eneas?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQJa! Det er svært viktig at du bruker riktig KID på betalingen, slik at betalingen går inn på ditt abonnement. Har du flere enn ett abonnement, vil det ikke være mulig å bruke samme KID på innbetalingene.
Kopiere linkHva er forskjell på målernr og målepunktID?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQDin måler har et serienummer som kalles målernr. Det unike punktet en måler er plassert på, får et eget målepunktID. Denne vil være den samme selv om måleren byttes. Skal du ha kraft fra annen kraftleverandør, må du oppgi målepunktID til den nye leverandøren.
Kopiere linkHvor finner jeg en forklaring på feltene på fakturaen fra Eneas?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQVed å logge deg inn på Eneas sin web-portal med kundenr og PIN-kode som du finner på fakturaen. Velg ”Fakturaforklaring” i menyen til venstre, og du får fram en forklaring av feltene.
Kopiere linkHva er nettleie forbruksavgift?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQNettleie forbruksavgift er en avgift som går direkte til staten.
Kopiere linkHvorfor får jeg to fakturaer?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQDu får en faktura fra din kraftleverandør for selve kraften og en faktura fra Eneas for nettleien, som er transporten av strøm til deg.
Kopiere linkNår kommer fakturaen?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQFakturaen vil være deg i hende om lag to uker etter hver fakturaperiode.
Kopiere linkHvor ofte får jeg faktura fra Eneas?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQEneas sender faktura månedlig.
Kopiere linkJeg klarer ikke å betale innen fristen, hva gjør jeg?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQSå snart du vet at du ikke får betalt innen fristen, tar du kontakt med oss i Eneas. Du kan spørre oss om mulighet for å utsette eller dele fakturaen. Tar du ikke kontakt før forfallsdato, vil det bli pålagt purregebyr.
Kopiere linkHva betyr diversebeløp på min nettfaktura?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQDiversebeløp på fakturaen du mottar kan være fakturagebyr, forsinkelsesrente, purregebyr, stenge- eller gjenåpningsgebyr. Forskudd fremkommer også som diversebeløp.
Kopiere linkFakturagebyr
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQOm du mottar papirfaktura, påløper det fakturagebyr.
Kopiere linkForsinkelsesrenter
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQHvis du ikke betaler en faktura innen forfall, for eksempel hvis du får betalingsutsettelse, vil det påløpe en forsinkelsesrente. Forsinkelsesrenten vil komme på en senere faktura.
Kopiere linkPurregebyr
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQOm vi må sende ut et skriftlig inkassovarsel grunnet for sen betaling, vil det påløpe et purregebyr som faktureres på en senere faktura.
Kopiere linkStengegebyr og gjenåpningsgebyr
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQVed stenging og senere gjenåpning av anlegg som er stengt på grunn av manglende betaling, påløper stenge- og gjenåpningsgebyr.
Kopiere linkHvorfor får jeg purring, jeg har jo betalt?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQDin innbetaling var ikke registrert på det tidspunkt vi produserte vår betalingspåminnelse. For selv å sjekke om vi har registrert din innbetaling kan du logge deg inn på Eneas sin web-portal med kundenr og PIN-kode som du finner på fakturaen. Velg ”Faktura” i menyen til venstre, og du får fram en liste over fakturaer. Trykk på ”+” til høyre for den fakturaen du har fått purring på. Dersom den er registrert betalt hos oss, kommer informasjon om dato vi har mottatt betaling. Ser du at vi har mottatt betaling, kan tilsendt purring bare makuleres.
Kopiere linkKan jeg endre forfallsdato permanent?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQNei, det er det ikke anledning til.
Kopiere linkKan jeg bytte til a konto-fakturering?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQEneas har automatisk avlesning av forbruk time for time. Dersom du i dag mottar fortløpende avregning er det ikke mulig å bytte til a konto-fakturering.
Kopiere linkHva betyr overført beløp på min faktura?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQOverført beløp kan være:
- Kreditering av tidligere innbetalte fakturaer
- Ubetalte fakturaer
- Beløp på +/- 50 kr
- Hvis man har blitt fakturert for mye eller for lite
Jeg får i dag både nett og kraft fra Eneas. Har jeg mulighet for annen kraftleverandør?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQHvis ikke din eiendomsforvalter har tegnet en fellesavtale for hele bygget kan du selv avtale med en ekstern kraftleverandør om kraftleveranse til din måler. Du må da oppgi målepunktID, kundenavn, adresse og organisasjonsnr./fødselsdato.
Kopiere linkKan jeg velge avtalegiro fra Eneas?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQEneas tilbyr avtalegiro, dette kan du ordne i din nettbank. Ta kontakt med din bank dersom du trenger mer informasjon om dette.
Kopiere linkKan jeg motta elektronisk faktura fra Eneas?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQEneas kan sende faktura elektronisk i EHF-format, b2b filutsendelse, eller pr mail (fakturavarsling) til en oppgitt e-post adr. som en PDF fil.
Kopiere linkHvorfor er det overlappende perioder på forskuddsfaktureringen?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQEtter hver avregning beregner Eneas et nytt forskudd for en ny 4-månedersperiode. Den forrige 4-måndedersperioden trekkes fra i sin helhet på linjen ”Tilb.f. forskudd”. Dvs at du som kunde har fått nullet ut det forrige innbetalte forskuddet, og at den sist beregnede er det gjeldende forskuddet for neste 4-månedersperiode.
Kopiere linkHva er årsforbruket mitt?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQÅrsforbruket kan du finne ved å logge deg inn på Eneas kundeweb med kundenr og PIN-kode som du finner på fakturaen. Velg ”Min leveranse” her finner du forventet årsforbruk, eller du kan gå inn på timeverdier og selv velge periode du vil se et eksakt forbruk for.
Kopiere linkHva er min nettariff?
I kategorien Eneas sluttbrukere FAQEneas fakturerer alle målepunkter etter samme nettariff som lokal netteier. Dersom du ønsker å vite mer om dine nettariffer kan du velge link til aktuell netteier, eventuelt kontakte vår kundeservice for mer informasjon.
Kopiere link